Sunday, August 5, 2012

Kampung Rejang 1971-1976 Siri 8

 Kenangan Ramadhan Di Kampungku.

Hari ini ialah 17 Ramadhan 1433H.  Semalam, 16 Ramadhan 1433H adalah harijadi saya yang ke 50 tahun menurut kalendar Hijrah.  Syukur Alhamdulillah.

Dulu, semasa kecil di Kampung, suasana bulan Ramadhan sangat menyeronokkan.  Suasana di Masjid lebih meriah dari hari-hari biasa. Menjelang petang, kami kanak-kanak selalu disuruh oleh ibu-ibu kami untuk menghantar lauk-lauk sedekah ke rumah jiran dan ahli keluarga.  Saya seronok buat kerja tersebut kerana saya tahu mereka yang menerima sedekah tersebut akan membalasnya.

Kini, suasana sudah jauh berbeza.  Meski Masjid masih lebih meriah dari hari biasa, amalan bersedekah lauk-pauk sudah sangat berkurangan.  

Semasa  di kampung, saya suka mendengar orang bertadarus mengaji Al-Quran melalui corong pembesar suara dari Masjid yang tidak jauh dari rumah kami. Rasa ingin turut sama dikekang dek rasa segan kerana tahu diri tidak fasih mengaji.  Kerana rasa segan itu, saya selalunya akan pulang ke rumah terus selepas solat terawih kerana bimbang jika diajak bertadarus.Sekali-sekala saya mengintai juga kawan-kawan bertadarus dari tingkat atas Masjid (kawasan jemaah wanita).  Cemburu juga melihat mereka bertadarus.  Bila difikirkan, rugi rasanya kerana tiada kenangan manis bertadarus di Masjid.  Sangat beruntunglah mereka yang fasih mengaji Quran.

No comments:

Post a Comment